Zarządzenie nr GOK/0161/1/2016 Dyrektora Gminnego ośrodka Kultury w Bobrownikach z dnia 25 stycznia 2016 roku w sprawie: wprowadzenia „Instrukcji postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”.
Na podstawie art. 15 a ust. 2 w związku z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. Poz. 455) oraz art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 1515),
zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam „Instrukcję postępowanie w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 2
- Zobowiązuję wszystkich pracowników Gminnego Ośrodka Kultury w Bobrownikach do zapoznania się z treścią zarządzenia i przestrzegania jego postanowień poprzez złożone oświadczenia, stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
- Oświadczenie o przyjęciu do wiadomości i przestrzegania postanowień zawartych w „Instrukcji postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu”, dołącza się do akt osobowych pracowników.
- Zobowiązuję głównego specjalistę ds. kadr w Gminnym Ośrodku Kultury w Bobrownikach do egzekwowania składania oświadczeń przez pracowników Gminnego Ośrodka Kultury w Bobrownikach.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Bobrownikach
mgr Elżbieta Kozak
Załącznik nr 1
INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRANIU BRUDNYCH PIENIĘDZY ORAZ FINANSOWANIU TERRORYZMU
Rozdział 1
§ 1
Ilekroć w instrukcji jest mowa o:
- ustawie – należy rozumieć ustawę z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. Dz. U. Z 2014 r, poz. 455),
- pranie pieniędzy – postępowanie określone w art. 2 pkt. 9 ustawy,
- finansowanie terroryzmu – jako czyn określony w art. 165 a ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny (Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.),
- transakcja – dokonana własnym lub cudzym rachunku wpłat lub wypłat w formie gotówkowej lub bezgotówkowej, przeniesienia własności posiadania wartości majątkowych, oddanie ich w komis lub zastaw, a także zamianę wierzytelności na kącie lub udziały,
- GIIF – należy przez to rozumieć Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,
- Wójcie – należy przez to rozumieć – Wójta Gminy Bobrowniki,
- Koordynatorze ds. współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej.
§ 2
Instrukcja obejmuje realizację obowiązków Gminnego Ośrodka Kultury w Bobrownikach wynikających z ustawy, także rozporządzenia (WE) Nr 1781/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. w sprawie informacji o zleceniodawcach, które towarzyszą przekazom pieniężnym.
§ 3
Pracownicy zobowiązani są do zachowania tajemnicy informacji, które uzyskali w toku wykonywania czynności w zakresie określonym ustawą, obowiązek zachowania tajemnicy nie ustaje również po rozwiązaniu stosunku pracy lub zaprzestania wykonywania czynności na podstawie umów prawa cywilnego.
§ 4
Niedozwolone jest ujawnianie osobom nieuprawnionym, w tym także stronom transakcji faktu poinformowania GIIF i transakcjach, co do których zachodzi podejrzenie, że wartości majątkowe mogą pochodzić nielegalnych lub nieujawnionych źródeł lub też, że mają związek z popełnieniem aktów terrorystycznych.
Rozdział 2
§ 5
W celu zapobieżenia wykorzystania Gminnego Ośrodka Kultury w Bobrownikach w procedurze prania brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zobowiązuje pracowników w trakcie wykonywania obowiązków służbowych do:
- dokonywania analizy i oceny realizowanych transakcji w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy, a w szczególności wpłat i wniosków o zwrot wypłaconych kwot, przeniesień własności lub posiadania wartości majątkowych, w tym oddania pod zastaw, zamian wierzytelności na akcje lub udziały – zarówno. gdy czynności te dokonywane są we własnym, jak i cudzym imieniu, na własny, jak i cudzy rachunek, w których występują oznaki wskazujące na możliwość wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
- zwracania szczególnej uwagi na:
- transakcje nietypowe związane z nabyciem majątku komunalnego,
- umowy i transakcje związane z wykonywaniem przez inne podmioty zadań publicznych w Gminie Bobrowniki, realizowane na warunkach odbiegających od istniejących standardów,
- na nietypowe zachowania i czynności podejmowane przez uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, polegające między innymi na oferowaniu przez nich warunków wykonania zamówienia w sposób rażąco odbiegających od oferowanych przez innych oferentów,
- na udział kontrolowanych jednostek i innych podmiotów w nietypowych przedsięwzięciach, szczególnie finansowanych z udziałem kapitału zagranicznego,
- dokonywanie wpłaty znacznych kwot gotówkowych (np. tytułem zapłaty za nabyte mienie),
- dokonywanie wpłaty należności w ratach (kilkakrotnie), w tym samym dniu,
- przypadki dokonywania nadpłat (np. podatków i innych opłat) lub wpłat nienależnych jednostce i ewentualnego ich wycofania,
- sporządzania potwierdzonych kopii dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstw, o których mowa w art. 165 a lub art. 299 Kodeksu karnego, zebrania dostępnych informacji o osobach przeprowadzających te transakcje,
- Dokonywania w formie notatki służbowej opisu transakcji, co do której istnieje podejrzenie, że mogą mieć na celu wprowadzenie do obrotu wartości pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, wraz z uzasadnieniem, że zachodzą okoliczności wskazujące na pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu. Informacje o transakcjach winny zawierać w szczególności następujące dane:
- dane transakcji
- dane identyfikacyjne stron transakcji,
- kwotę, walutę oraz rodzaj transakcji,
- numery rachunków wykorzystywanych do przeprowadzenia transakcji wraz z danymi ich dysponentów,
- opis transakcji oraz spostrzeżenia uzasadniające podejrzany charakter transakcji,
- numer identyfikacyjny podmiotu: NIP, PESEL, REGON, nr KRS.
- Bezzwłocznie przekazania bezpośredniemu przełożonemu, a następnie Koordynatorowi ds. współpracy z GIIF informacji w formie notatki służbowej dotyczącej opisu podejrzanych transakcji wraz z uzasadnieniem, iż zachodzą okoliczności wskazane w art. 15 a ust. 1 pkt 1 ustawy oraz, że istnieje uzasadniona potrzeba powiadomienia o tym GIIF, załączając do powyższej notatki projekt powiadomienia wraz z dokumentacją o której mowa w pkt 2 i 3.
Rozdział 3
§ 6
- Koordynator ds. współpracy z GIIF uznając zasadność podjęcia działań wnioskowanych przez pracownika, przedstawia Wójtowi projekt powiadomienia GIIF, zawierający opis ujawnionych okoliczności oraz przyczyn, dla których uznano, że mogą wskazywać na prowadzenie działań mających na celu pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu.
- W przypadku stwierdzenia braku przesłanek do powiadomienia GIIF Koordynator sporządza uzasadnienie swojego stanowiska i przedstawia Wójtowi celem podjęcia odpowiedniej decyzji.
- Kopia powiadomienia wraz z dokumentacją winna być przechowana w sposób zapewniający poufność i udostępniana osobom wymienionym w pkt 5 oraz innym osobom upoważnionym przez Wójta.
- Podpisane zawiadomienia wpisuje się do „rejestru powiadomień”, który prowadzi Koordynator do współpracy z GIIF.
- Do rejestru powiadomień oraz dokumentów wymienionych w pkt 3 mają dostęp jedynie osoby upoważnione przez Wójta Gminy.
§ 7
Koordynator ds. współpracy z GIIF odpowiada za realizację zadań wynikających z art.15 i art. 15 a ustawy. Do jego obowiązków w szczególności należy:
- nadzór nad przestrzeganiem zasad zawartych w niniejszej instrukcji i przedstawienie propozycji dotyczących uzupełnienia lub zmiany jej treści,
- okresowa analiza zapisów rejestru powiadomień GIIF o podejrzeniach popełnienia prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu, w celu ustalenia ich wzajemnychpowiązań oraz przedstawienie Wójtowi raportu (do 31 lipca oraz do 31 stycznia odpowiednio za I oraz za II półrocze każdego roku).
Załącznik nr 2
………………………………..
………………………………..
………………………………..
………………………………..
OŚWIADCZENIE
Niniejszym oświadczam, że przyjęłam/łem do wiadomości i przestrzegania zasady określone w „Instrukcji postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu” oraz zobowiązuję się postępować zgodnie z zawartymi w niej postanowieniami.
Ponadto zobowiązuję się do zapoznania i przestrzegania przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 276 z póź. zm.).
Bobrowniki , dnia ……………………… …………………………….
(podpis pracownika) |